Rośnie optymizm zakupowy Polaków. Tak dobrze nie było od pół roku
Polacy lepiej niż jeszcze miesiąc temu oceniają jakość swojego życia, mniej obawiają się dalszego wzrostu cen i są bardziej skłonni do zakupów. Jednocześnie istotnie, o 10 punktów, wzrosły obawy o stabilność zarobków.
Marcowe badanie optymizmu konsumenckiego "Radar konsumencki" ARC Rynek i Opinia przyniosło wzrost optymizmu zakupowego.
Wyniki z marca wyraźnie pokazują poprawę nastrojów konsumenckich, które na wielu wymiarach są najlepsze w ciągu ostatniego pół roku - komentują przedstawiciele firmy badawczej.
Sam wskaźnik optymizmu jest wyższy niż w ubiegłym miesiącu o 3 punkty (wzrost z poziomu 16 punktów do 19 punktów) i tym samym najwyższy na przestrzeni ostatniego półrocza. Stan polskiej gospodarki oceniany jest nadal dość negatywnie, jednak wynik na poziomie minus 50 punktów jest najlepszym w ciągu ostatniego pół roku - zwracają uwagę autorzy badań.
Polacy dużo lepiej oceniają swoją jakość życia (wzrost z minus 25 punktów do minus 16). Mimo że ten wskaźnik ma nadal wartość ujemną, to jest ona obecnie najwyższa na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy.
Jednak istotnie zwiększyły się obawy o stabilność zarobków (16 pkt w porównaniu z 26 w poprzednim miesiącu i 36 punktami pół roku temu), minimalnie wzrosły obawy dotyczące utraty pracy (o 2 punkty z poziomu minus 45 punktów do poziomu minus 47 punktów).
- Wyniki najnowszego pomiaru nastrojów konsumenckich pokazują, że następuje pewien rozdźwięk pomiędzy poprawiającymi się nastrojami konsumenckimi związanymi ze zwiększoną chęcią zakupu produktów i usług oraz ogólną oceną sytuacji ekonomicznej czy spadającymi oczekiwaniami inflacyjnymi a z wzrastającymi obawami związanymi ze stabilnością realnych zarobków - komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. (opr.js)
Zobacz również: